De kracht en de noodzaak van samenwerking
Gepubliceerd op 17 mei 2024
NieuwsHet zijn uitdagende tijden in het retaillandschap. De kosten stijgen harder dan de omzet en continue acties van fabrikanten zorgen voor dalende marges. Iedereen weet dat hierdoor de resultaten onder druk komen te staan en de zorgen van retailers toe nemen. Misschien een beetje kort door de bocht, maar uiteindelijk draait het voor een retailer om de omzet te vergroten, de marges te verhogen en de kosten onder controle te houden. Maar hoe bereik je dat als zelfstandige beddenspeciaalzaak?
Als de omzet tegenvalt, de kosten stijgen en de marge daalt, is het lastig om je te onderscheiden. We zien dan ook veel winkels in de markt die vooral teren op hun naam, een aantal merken verzamelen en die zich eigenlijk alleen kunnen richten op de verkoop en bezorging. Maar is dit voldoende in een markt waar de off- en online concurrentie moordend is en de (technologische) ontwikkelingen razendsnel doorgaan? Loop maar eens binnen bij een winkel van Swiss Sense of Beter Bed (experience stores). Eigentijdse en sfeervolle winkels met duidelijke communicatie, onderscheid in producten en merken, technologie in de vorm van meetsystemen en digitale signing. Hier lopen zij echt voor. Ook de communicatie power is vele malen groter dan die van een zelfstandige beddenzaak, die voornamelijk afhankelijk is van mond-tot-mondreclame en de inspanningen van de merken waar zij mee samenwerken. En dan hebben we het nog niet eens over de marges gehad. Beter Bed liet in haar laatst gepubliceerde jaarverslag van 2022 een brutowinstmarge van maar liefst 55,1% zien. Dit ondanks (of dankzij?) de continue stroom aan kortingsacties. Een brutowinstmarge waar veel beddenspeciaalzaken met de huidige bedrijfsvoering alleen maar van kunnen dromen.
Maar hoe kan je hier als zelfstandige ondernemer nu tegen wapenen en de toekomst positief tegemoet blijven zien? Het toverwoord is SAMENWERKING!
Tegenwoordig gebruik ik CHATGPT vaak als sparringpartner. Op de vraag waarom samenwerking zo belangrijk is voor zelfstandige beddenspeciaalzaken kwam CHATGBT met de volgende toelichting:
Voor zelfstandige beddenspeciaalzaken is samenwerken om meerdere redenen belangrijk:
- Inkoopvoordeel: Door samen te werken, kunnen zelfstandige beddenspeciaalzaken grotere hoeveelheden producten gezamenlijk inkopen, waardoor ze betere prijzen en voorwaarden bedingen bij leveranciers. Dit inkoopvoordeel kan hen helpen concurrerend te blijven tegenover grotere ketens en filiaalbedrijven.
- Kennisdeling: In een samenwerkingsverband kunnen zelfstandige ondernemers kennis en ervaringen uitwisselen over zaken zoals markttrends, nieuwe producten, klantenservice en bedrijfsvoering. Dit kan hen helpen hun eigen aanbod en dienstverlening te verbeteren.
- Marketing en reclame: Samenwerking kan zelfstandige zaken ook in staat stellen gezamenlijke marketing – en reclamecampagnes te voeren, waardoor ze een groter publiek kunnen bereiken met een relatief lager budget per winkel.
- Innovatie en ontwikkeling: Door samen te werken, kunnen zelfstandige beddenspeciaalzaken ook gezamenlijk investeren in onderzoek en ontwikkeling, wat hen kan helpen om innovatieve producten en diensten aan te bieden die hen onderscheiden van de concurrentie.
- Sterkere onderhandelingspositie: Een collectief van zelfstandige beddenspeciaalzaken kan een sterkere onderhandelingspositie hebben ten opzichte van leveranciers, dienstverleners en zelfs overheden, wat kan resulteren in betere voorwaarden of ondersteuning.
- Netwerk en steun: Behoren tot een netwerk van soortgelijke ondernemingen biedt niet alleen zakelijke voordelen, maar ook morele en praktische steun. Ondernemers kunnen elkaar bijstaan in uitdagende tijden, advies geven en als klankbord fungeren voor nieuwe ideeën.
- Diversificatie: Samenwerking kan zelfstandige beddenspeciaalzaken ook in staat stellen hun aanbod te diversifiëren door exclusieve samenwerkingsverbanden aan te gaan of gezamenlijke productlijnen te ontwikkelen, wat klanten een unieke reden kan geven om juist bij hen te kopen.
Door samen te werken kunnen zelfstandige beddenspeciaalzaken dus hun concurrentiepositie versterken, hun bedrijfsvoering optimaliseren en een betere klantenservice bieden, wat essentieel is in een concurrerende markt.
Maarten Stoffels
Hiermee slaat CHATGBT de spijker op zijn kop. Als ik dit vertaal naar ons bedrijf Sleeptrade, zien we het volgende:
Bij Sleeptrade is het ons doel om iedere minuut, ieder uur en iedere dag zelfstandige beddenspeciaalzaken beter te laten renderen en competitief te laten zijn in de beddenmarkt. We bieden diensten aan die consumenten 100% centraal laten staan en we ontwikkelen margerijke private brands met producten die zich onderscheiden van de grijze massa en die passen bij het op maat adviseren. Dit volgens een eigen ontwikkelde, (wetenschappelijk) onderzochte en bewezen ergonomievisie, in samenwerking met SlaapFysio therapeut Hidde Hulshof. Dit naast de ondersteuning op marketinggebied (o.a. online advertising, sociale media, huis-aan-huis folders, de website/webshop en digitale nieuwsbrieven) en bij automatisering, digitalisering, trainingen en het winkelinterieur.
Het resultaat is dat de aangesloten ondernemers met de SlaapID service (intake, digitale slaapgedrag meting in het eigen bed en de digitale postuurmeting) een onderscheidend verkoopverhaal en -visie hebben in eigentijdse, frisse winkels die zorgen voor hogere gemiddelde orderwaardes, veel hogere brutowinst marges en kosten die door de onderlinge samenwerking veel lager blijven, zeker als je ziet wat de ondernemers hiervoor krijgen. De focus kan dan volledig op de verkoop en bezorging worden gericht. Als er dan nog vragen leven of ervaringen uitgewisseld worden, kan dit via de groepsapp of de tweejaarlijkse ervaringsbijeenkomsten bij de aangesloten winkels.
Het goede nieuws is dat Sleeptrade deze diensten nu ook gaat aanbieden aan zelfstandige winkels die zich niet willen aansluiten bij een formule als bijvoorbeeld Beddenspecialist.nl. Hierdoor kan je als zelfstandige ondernemer je eigen identiteit behouden en helpen we jou door SAMENWERKING succesvol te onderscheiden van de concurrentie.
Wil je ook weten hoe je jezelf op een andere wijze kan onderscheiden, je rendement kan verhogen en met een gerust hart de toekomst in kan gaan? Neem dan contact op via mstoffels@sleeptrade.nl.
Met uitgeruste groet,
Maarten Stoffels
Directeur Sleeptrade BV
Laten we kennismaken
Is jouw interesse gewekt? Neem contact op en kijk wat we voor jou kunnen betekenen!