Alle nieuws

Bedden configurator als onmisbaar contactmoment

Colijn IT en Sleeptrade, het bedrijf achter de winkelformule van Beddenspecialist.nl, werken al samen sinds het einde van 2018. De ontwikkelaar van digitale retail systemen uit Goes en de retail organisatie voor zelfstandige ondernemers uit Hoevelaken begonnen hun samenwerking met het automatiseren van de winkels van de aangesloten ondernemers. Marc Colijn, directeur van Colijn IT: ”Inmiddels hebben we een nieuw configurator. Voor de eigen merken bedden van Beddenspecialist.nl” Maarten Stoffels, directeur van Sleeptrade: ”Het digitaal ondersteunen van de winkeliers is een dynamisch proces. Het is dus nooit af, we kijken altijd vooruit.”

Marc: ”De huidige samenwerking met de winkels van de Beddenspecialist.nl sluit goed aan op de twee divisies die we hebben binnen Colijn IT. Aan de ene kant ontwikkelen en implementeren we bedrijfssoftware, zoals winkelautomatisering voor interieurwinkels. Aan de andere kant zijn we gespecialiseerd in 360 graden 3D visualisaties van collecties. Het ontwikkelen van de bedden configurator samen met Sleeptrade was een logisch vervolg op het automatiseren van de winkels.” Maarten: ”De winkels van Beddenspecialist.nl voeren drie private labels: Ledorm, Beddelicious en SLP collection. Voor SLP Collection is de configurator inmiddels live op de sites van de Beddenspecialist winkeliers, voor de andere twee merken gaat dit nog voor de zomer gebeuren.” Met de configurator kan de consument zelf al het bed naar wens samenstellen: van hoofdbord tot matras, van pootjes tot de kleur van de stoffering. De configurator is geïntegreerd in de nieuwe sites voor de Beddenspecialist ondernemers.

VOLTOOIEN IN DE WINKEL

De configurator, waarbij het naar wens samengestelde bed ook gecombineerd kan worden met een aantal vloertypen om zo de gekozen kleur nog beter te bepalen voor de eigen slaapkamer, is bewust niet bedoeld als een bestelmodel. Maarten: ”De consument kan er zelf mee aan de slag maar neemt het ontwerp mee naar de winkel en daar wordt de bestelling voltooid.” Marc: ”Dit past ook bij de benadering van klanten door Beddenspecialist.nl. In 8 stappen komt men tot een juiste, gepersonaliseerde keuze voor een bed. Consumenten willen zelf configureren, maar wel met het slaapadvies van de specialist in het achterhoofd. Tegelijkertijd moet een bed er, meer dan ooit, goed uitzien. Met deze tool biedt de ondernemer service en intensiveert hij het contact met de klant.” Maarten: ”Deze configurator is bedoeld voor onze specialisten, niet voor puur online verkoop. Onze ondernemers completeren de order in de winkel met de consument aan de hand van wat deze thuis heeft samengesteld. Bij ieder onderdeel van het bed worden de opties duidelijk vermeld en ook de prijzen per optie. Dit wordt overzichtelijk bij elkaar opgeteld in beeld. Zo weet de consument precies waar hij of zij aan toe is.” Marc: ”Uiteraard zijn de prijzen in de configurator en in het achterliggende verkoopsysteem voor alle winkeliers gestandaardiseerd en kan hiermee straks ook gelijk een order worden ingevoerd. Voor iedereen is het duidelijk wat een bed uiteindelijk gaat kosten.” Gaat de configurator op termijn bijvoorbeeld ook wanden en andere interieurelementen bevatten? Maarten: ”Wellicht, ik weet dat het technisch mogelijk is. Een proces als dit is nooit klaar, er is altijd ruimte voor optimalisering en vooruitkijken.”

KLANTREIS

Marc ziet de configurator als een essentieel onderdeel van de klantreis die de consumenten in de winkels van Beddenspecialist.nl maken: ”Het bed dat uiteindelijk wordt gekozen aan de hand van de configuratie moet in alle onderdelen kloppen zodat er achteraf geen misverstanden ontstaan. Op orderniveau, bij het afleveren. Overal in het systeem moet de order gelijk zijn aan het origineel. De ondernemers zitten te wachten op meer verkoop, niet op meer werk. Vandaar dat zowel de configurator als het platform waarbinnen het draait zo gebruiksvriendelijk en efficiënt mogelijk is ingericht. Sites die duidelijk en eenvoudig zijn in navigeren voor consumenten dragen bij aan de klanttevredenheid, zeker wanneer een service tool zoals een configurator is geïntegreerd.” Maarten benadrukt dat de configurator een service is ter aanvulling op het uitgebreide en gepersonaliseerde slaapadvies van de Beddenspecialist: ”Consumenten die overwegen om in onze winkels een bed te kopen krijgen eerst een SlaapID sensor mee die zij 3 nachten lang gebruiken om erachter te komen wat voor soort slaper zij zijn. Aan de hand daarvan stellen wij verdere vragen voor een uitgebreid profiel en daaruit volgt een persoonlijk advies dat klanten mede met behulp van een configurator kunnen vertalen in een bed. Maar de basis is het persoonlijke advies. Die functie kan een configurator niet overnemen.”

”Het platform heeft een uniforme uitstraling in huisstijl en indeling maar er is ruimte voor individuele verschillen.”

”Onze ondernemers completeren de order in de winkel met de consument aan de hand van wat deze thuis heeft samengesteld.”

UNIFORME UITSTRALING

Het online platform dat is ontwikkeld is een systeem dat in principe voor alle winkels gelijk is maar wel ruimte biedt voor individuele activiteiten als jubilea of andere promotie acties. Er zijn op dit moment 18 beddenspecialisten in Nederland, Maarten verwacht dit aantal voor het eind van het jaar nog te kunnen uitbreiden. ”Onze winkeliers zijn voor 50 procent aandeelhouder van Sleeptrade. Het zijn zelfstandige ondernemers die de voordelen inzien van collectief inkopen en ondersteuning op het gebied van automatisering, (online) marketing, winkelinterieur, CRM en diverse andere aandachtsgebieden. We werken echt samen, als winkeliers en als retail organisatie. Vijf van de ondernemers zitten in een commissie die meekijkt met wat Colijn IT en Sleeptrade ontwikkelen voor automatisering en digitalisatie. We hebben maandelijks overleg met elkaar, iedereen weet waar we staan op elk moment.” Marc: ”Het platform heeft een uniforme uitstraling in huisstijl en indeling maar er is ruimte voor individuele verschillen. Zo zijn er Beddenspecialisten die alleen de eigen merken verkopen maar er zijn er ook die daarnaast bijvoorbeeld producten van Auping verkopen. Daar houden we rekening mee bij de inrichting van hun systeem en hun site. We luisteren altijd naar elkaar om ons product nog meer te verbeteren.” Maarten: ”De Beddenspecialist.nl site is zo lean en mean mogelijk gemaakt. Met een hub voor contactaanvragen, afspraken en reserveringen en productinformatie. Zo kunnen we alles vanaf 1 plek aansturen. Eenvoudig met elkaar in contact komen, eenvoudig afspraken maken met een klant, dat is waar het om draait. Plus uiteraard SEO-technisch gezien hoog scoren: goed gevonden worden zonder dat de winkels elkaar voor de voeten lopen.” Onder de naam Ontwerp Je Eigen Bed moet de configurator de komende tijd breed onder de aandacht worden gebracht bij consumenten. Marc: ”Deze configurator is zeer laagdrempelig en eenvoudig te gebruiken door de consument en de verkoper en tegelijk biedt het zeer veel slimme mogelijkheden aan de achterkant. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat wanneer je een boxspring kiest van 180 x 210 er automatisch twee boxen van 90 x 310 worden opgenomen in de configuratie. Een consument of verkoper hoeft daar niet meer over na te denken. Dit soort Guided Selling vereenvoudigt daardoor het koopproces van complexe producten enorm. Je kunt ook inzoomen op de 3D visualisatie van een bed en zo de details van een stof of een tijk goed zien.” Maarten: ”We maken in onze eigen studio zelf foto’s van stoffen en sturen deze door naar Colijn waar deze als 3D materiaal in de configurator beschikbaar worden gesteld en de oude stoffen weer van de sites en uit het systeem verdwijnen.” Marc: ”Ook aanpassingen in de prijsstellingen worden door ons centraal doorgevoerd. Direct en consistent.”

TWIJFEL WEGNEMEN

De SLP-collectie is nu al live in de configurator en de andere twee merken volgen dus binnenkort. In een tijd waarin de vraag naar bedden lijkt te stagneren of zelfs te dalen is het investeren in een nieuw platform met een configurator opmerkelijk. Marc: ”Sleeptrade en de beddenspecialisten investeren tegen de conjunctuur in en dat vind ik juist intelligent: met deze technologie houden ze de verkoop op peil door de toegevoegde waarde van de configurator.” Hij voegt daaraan toe: ”Bij de aankoop van een bed twijfelt gemiddeld 51 procent van de consumenten tijdens het proces, 36 procent loopt zelfs weg en koopt niets. Met deze configurator loop je als local hero, als Beddenspecialist, de twijfel weg bij de consument want ze kunnen het bed zelf samenstellen. Niet kunnen visualiseren leidt tot afhaken. Omgekeerd zien we conversies van 80 procent bij een eerste winkelbezoek en omzetstijgingen van 40 procent als onze 3D visualisatieoplossingen toegepast worden.” Maarten: ”We werken in een zeer competitieve markt, waarin sommige merken ook een eigen configurator hebben. We gaan mee in deze ontwikkeling en onderscheiden ons van de merken die dit niet hebben. Beddenspecialist.nl functioneert door inzet van slimme automatiseringsoplossingen in feite als een grootwinkelbedrijf met filialen onder de naam Beddenspecialist.nl gevolgd door de naam van de winkel, want zo zijn ze vaak al generaties bekend in hun omgeving. Afzonderlijk zouden deze ondernemers nooit een platform met een configurator van dit niveau kunnen bekostigen, samen kunnen we dit wel en zo versterken we elkaar.” Maarten ziet de configurator en het automatiseringssysteem van Colijn IT ook als een hulpmiddel om in contact te blijven met klanten en hun behoeften te peilen. ”We weten voortaan nog beter wat ze zoeken. We moeten aanwezig zijn op het moment dat ze vervanging zoeken van kussens, van hoeslakens, van toppers of zelfs van een geheel bed na een jaar of tien. Het automatiseringssysteem van Colijn IT biedt ook ruimte aan het geven van reviews aan de hand van een vragenlijst die we meesturen na het afleveren en die binnen het systeem worden ingevuld: wat vond u van de afhandeling van de aankoop en de service? Zo kunnen we onze prestaties verbeteren.” Marc, tot slot: ”De configurator biedt ook informatie over welke opties veel worden gekozen door consumenten. Deze kunnen dan meer en vaker worden vertoond bij online zoekopdrachten en zwengelen zo de verkoop weer extra aan. Dat is het uiteindelijke doel.”

”We zien conversies van 80 procent bij een eerste winkelbezoek en omzetstijgingen van 40 procent als onze 3D visualisatieoplossingen toegepast worden.”

Gepubliceerd in de Bedding Business van maart 2023

Beddenspecialist.nl

Sleeptrade

Laten we kennismaken

Is jouw interesse gewekt? Neem contact op en kijk wat we voor jou kunnen betekenen!