“Als je je goed voelt bij een club, geeft dat alleen maar voordeel’
Gepubliceerd op 30 mei 2024
NieuwsVoor Jeroen Huisman van Beddenspecialist Huisman in Steenwijk is een franchise de ideale manier om een winkel te voeren. Sterker nog, hij was een van de initiatiefnemers tot de oprichting van Beddenspecialist.nl. Sommige dingen kun je nu eenmaal als zelfstandig ondernemer niet zonder steun.
‘Het voordeel van een franchise is dat je ontzorgd wordt’, begint Jeroen Huisman direct. ‘Als ondernemer hou ik me bezig met de winkel, inkoop en verkoop. Dat de inkoop wordt ondersteund door gezamenlijke inkoop is fijn, het biedt ook margevoordelen. Dat de organisatie de marketing invult is het grote voordeel, om dat als zelfstandig ondernemer zelf te doen lukt niet altijd of je hebt de kennis niet.’
‘Het nadeel is dat je iets vrijheid opgeeft. Op leveranciersgebied wordt ingevuld met wie we samenwerken, al mag je bijvoorbeeld wel zelf beslissen welke boxspring in welke kleur je kiest. Maar ik zie dat meer als een plus als een min, want wie de leveranciers zijn wordt voor je uitgezocht. Bovendien, als je je goed voelt bij een club, geeft dat alleen maar voordeel.’
Zijn winkel is gevestigd in Steenwijk, aan de aanlooproute richting het centrum. De 500 m2 is precies groot genoeg om alles wat de Beddenspecialist aanbiedt, ook kwijt te kunnen. De textielafdeling is ongeveer 120 m2 groot, met daarin ook een Experience store van VanDyck. Een van de kernleveranciers van de Beddenspecialist.
De Franchiseorganisatie is ontstaan omdat Jeroen Huisman en enkele van zijn collega’s zich niet meer thuis voelden bij Euretco (Nu EK Retail). Met Maarten Stoffels, die eerder bij die organisatie werkte, zetten zij de Beddenspecialist op. ‘Leveranciers worden nog via EK Retail betaald, maar commercieel zijn we helemaal zelfstandig.
Onderling overleg
De organisaties telt nu 19 winkels die veel samenwerken. ‘Iedere week is er een nieuwsbrief, zodat de leden op de hoogte zijn van wat er speelt. Daarnaast hebben we vier momenten waarop we bij elkaar komen. Zo hebben we ervaringsdagen, waarbij we bij een ondernemer in de winkel kijken. Vaak ook komen er vragen van die ondernemer, we delen cijfers. Het zijn heel waardevolle dagen.’
‘En’ vervolgt Huisman, ‘er zijn jaarlijks twee ledenvergaderingen, waar collecties, strategie, leveranciers en marges besproken worden. We hebben geen harde franchiseorganisatie. Alle leden hebben een stem en als de meerderheid het niet wil, gebeurt het niet, al gaat wat het bestuur voorstelt in 99 van de 100 keer door. Want doordat de leden zo betrokken zijn, is er bij de meeste dingen een breed draagvlak. Natuurlijk is er altijd discussie, maar dat hoort erbij.’
‘Ieder bestuurslid binnen de Beddenspecialist heeft een aantal Buddy’s, leden met wie hij of zij frequenter contact heeft. Onderling hebben we ook contact met elkaar. Als je ziet dat een collega een goede omzetweek heeft gehad – die cijfers delen we ook wekelijks met elkaar – is het altijd interessant om een belletje te doen: ‘Wat heb je gedaan?’ ‘Ook de winst- en verliesrekeningen worden met elkaar gedeeld, zodat we echt inzicht in elkaar hebben. Dat is mooi als je een groep bij elkaar hebt, daar leer je veel van.’ Huisman geeft een voorbeeld. ‘Beddenspecialist Gert de Jager uit Wateringen had een heel succesvolle magazijnopruiming, dat ben ik daarna ook gaan doen. Dat doe ik sindsdien al jaren in november en qua omzet ben ik daar heel blij mee. Als iets bij een collega een succes kan zijn, kan het bij mij ook succesvol zijn.’
Landelijke marketing
De marketing wordt veelal centraal gevoerd. Slaaptember is een actie die landelijk wordt uitgerold, ook de collectiefolders en uitverkoop in de winter en het voorjaar worden vanuit Hoevelaken aangestuurd. ‘Iedereen heeft een vast verspreidingsgebied, de Beddenspecialist stuurt de folders naar de verspreiders. Ook hebben zij de mailadressen van onze klanten voor de nieuwsbrieven – uiteraard altijd in overleg met de ondernemer. Ook social media regelt Hoevelaken centraal, al kan ik er zelf ook dingen op zetten. Maar als je er zelf niks mee hebt, wordt het centraal geregeld.’
Maar de kracht van een grote organisatie komt vooral tot uiting in SlaapID. Dit draait om een sensor die de klant drie nachten draagt om daarmee zijn slaapgedrag te meten. ‘Het helpt ons inzicht te krijgen in het slaapgedrag van de klant. De sensor meet de lighouding waarin de klant ligt, want die is medebepalend voor de hardheid van het matras. De sensor meet de temperatuur door de nacht heen. Als we bijvoorbeeld een hoge temperatuur en luchtvochtigheid zien, kan de klant beter slapen op natuurlijke materialen in plaats van synthetische. Die gegevens nemen we mee in het advies.’
‘Het mooie en onderscheidende van SlaapID’, vervolgt Huisman, ‘is dat de meting die wij doen merkonafhankelijk is. Een ander voordeel is dat het de verkoop meer kan reguleren. Na een eerste intake gaat de klant met de sensor naar huis. Daarna maken we een afspraak met de klant, die kun je daardoor beter inplannen. Voor de logistiek van de verkoop is dat veel fijner.’ En dat, zegt hij, ‘kun je als zelfstandig ondernemer nooit. Daar heb je de tijd niet voor, kom je niet de juist mensen voor tegen.’
Eigen vrijheid
Voor Huisman blijft er voldoende ruimte om zelf te ondernemen. ‘De Beddenspecialist maakt goede afspraken met leveranciers, goede margeafspraken ook, maar de inkoop doe je zelf. Je bent niet gebonden aan mandaten, maar helemaal vrij zelf in te vullen wat je doet met leveranciers. De ene heeft net als ons meer VanDyck, de andere meer Essenza of Beddinghouse.’
En als hij dan toch een nieuw merk tegenkomt? ‘Ik ga geen extra leverancier neerzetten die bijna hetzelfde doet als wat we al hebben. En als het een onderscheidend merk is ten opzichte van wat ik in de collectie heb en interessant om mee te nemen, zou je dat eerder collectief moeten doen. Bovendien, met de merken die we hebben is onze winkel eigenlijk al vol, ik heb dus weinig ruimte om wat extra te doen. En eerlijk gezegd, ik heb er ook geen behoefte aan.
93 procent van onze omzet is van de kernleveranciers en dat werkt gewoon prima.’ ‘De Beddenspecialist heeft een goede collectie samengesteld. Daarbuiten is niks nodig’, besluit Huisman dan ook. ‘Met de Beddenspecialist zetten we ons neer als superspecialist. Dat proberen we ook met ons advies – we hebben niet voor niets een slaapfysio in dienst, om daarin een stap verder te gaan. Merken zijn dan niet meer belangrijk. Consumenten willen het beste advies en het bed dat het beste voor hen is. Dat is leidend.’
Meubel + Interieur
Laten we kennismaken
Is jouw interesse gewekt? Neem contact op en kijk wat we voor jou kunnen betekenen!